3 dagen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu 3 dagen in Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu

3 dagen in Rome

Door: karinvandentillaard

Blijf op de hoogte en volg Karin

24 December 2011 | Italië, Rome

Zaterdag rond 15 uur zijn we tot ziens gaan zeggen tegen Marie en Laura. Marie zien we in januari weer maar Laura zullen we niet meer zien in Montpellier. Daarna zijn we aangereden naar Barcelona. Een goeie reis gehad. Rond een uur of half 8/8 uur waren we in Barcelona en hadden we een parkeerplek gevonden. Het is wel heel rot om daar te rijden. Er is super veel verkeer en om de 200 meter heb je stoplichten. We zijn naar de Ramblas gelopen, heel veel en leuke kerstverlichting hing er. Leuke winkeltjes tegengekomen ook, heb nieuwe schoenen gekocht in een van zo'n winkeltje. Daarna zijn we op zoek gegaan naar Xtapela, een tapas restaurant dat de allerbeste moet zijn. Sophie wist deze nog van een vorige keer dat ze daar was. Dit restaurant hadden we gevonden gelukkig. Er stond een rij tot aan buiten, ik denk dat we er bijna 40 minuten hebben staan wachten. Heerlijke tapas en sangria op. Na het eten naar de auto gegaan en is Luca naar het vliegveld gereden. Eerst nog heel veel verkeerd gereden voordat we het hadden gevonden. Eenmaal op de parkeerplaats zijn we een paar uur gaan slapen in de auto. Om kwart voor vijf de wekker gezet en toen met het busje naar het vliegveld gereden. Er reed constant een bus van de parkeerplaats naar het vliegveld. De auto staat nu als het goed is veilig geparkeerd onder het toezicht van de camera's daar en er is altijd iemand bij die ingang. Om 6 uur zaten we in het vliegveld maar om 6:50 was het vliegtuig nog niet vertrokken terwijl het om 6:15 al had moeten vliegen. Ik weet niet wat er aan de hand was maar op een gegeven moment hoorden er getimmer. De vlucht is goed verlopen gelukkig alleen hadden we met stijgen en met landen turbulentie. Van het vliegveld naar het station hebben we een bus gepakt. We hebben daar een hotel gevonden van 28 euro per nacht met ontbijt. Het had waarschijnlijk goedkoper gekund maar we konden gelijk in de kamer en dat wilden we graag. Nu konden we hier de koffers achterlaten en we konden even slapen. Rond 1 uur 's middags zijn we de stad ingegaan met z'n drieën. We zijn eerst een restaurant gaan zoeken waar we pizza konden eten, daarna zijn we door de stad richting het Vaticaan gelopen. Toen we daar een tijdje waren werd Luca opgehaald door zijn vader. Hij is die dag al mee naar Sorrento gegaan en Sophie en ik hadden besloten om twee nachten in Rome te blijven omdat we heel graag alles wilden bekijken. We hebben het St. Pietersplein gezien, de St. Pieterskerk, een expositie over Gaudi en de Sagrada Familia. Toen zijn we op een gegeven moment zo veel gaan lopen dat we niet meer wisten waar we waren. Een heleboel kerkjes waren we tegengekomen die we hebben bezocht, op een gegeven moment waren we blijkbaar langs het Pantheon gelopen, we kwamen ook per ongeluk bij de Trevi Fontein. Die was echt supermooi! Piazza Navona, Campo de Fiori, Piazza di Spagna en meer pleinen hebben we gezien die dag. Toen we na de Trevi Fontein verder liepen kwamen we opeens in gesprek met twee Italiaanse jongens. Een uit Rome en een uit Napels. De eerste dag in Rome had het de hele tijd geregend en onze voeten waren nat, dus we waren al een tijdje op zoek naar sokken. Nou hun hadden ons geholpen met zoeken. Daarna vroeg Sophie of ze een leuk en lekker restaurant voor pasta kenden. Nou toen ze dat vroeg stelden hun voor om met hun mee uit eten te gaan, hun hadden al wel gereserveerd voor drie personen, een andere vriend zou nog komen, maar we konden wel mee gaan. Dat hebben we gedaan en uiteindelijk zaten we in een Irish pub aan de pasta die niet heel lekker was helaas. We hadden ons betere voorgesteld in Rome. Nog gezellig gekletst met ze in het Engels de hele tijd, er was er een bij die goed Engels sprak maar met de andere twee ging praten wat minder soepel. Inmiddels was het al laat en zijn we naar het hotel gegaan. We waren doodop van het niet slapen 's nachts en van de hele dag lopen. In het hotel gaan lezen en gaan slapen. Ik had een boek gekocht in Rome die dag, The Last Song van Nicholas Sparks, van The Notebook dus die moest wel goed zijn dacht ik.
De tweede dag in Rome zijn we rond 12 uur gaan ontbijten en bij het ontbijt hadden we een route uitgestippeld. Dit werkte veel beter als zomaar verdwaald ergens rondlopen. We zijn begonnen bij het Colosseum, die was echt enorm. Helaas was ie dicht die dag. Arco di Costantino en Arco di Tito heb ik gezien. Daarna zijn we het Forum Romanum gaan bekijken en toen het park Palatino. Hier zijn we alleen maar omheen gelopen omdat ook deze dicht was en op een gegeven moment hadden we een uitzicht van bovenaf op een gedeelte van het park. Daarna zijn we naar het Vittoriano gegaan. Een heel groot en mooi gebouw. We zijn helemaal tot aan het dak geweest zodat we een mooi uitzicht hadden over de stad. Hierna waren we naar het Isola Tiberina gelopen. Dit is een eiland in de rivier de Tiber die door Rome gaat. Op dit eiland wilden we wat eten in een restaurantje, maar de keuken bleek al dicht te zijn. Er zaten toevallig Nederlandse mensen langs ons en op aanraden van hen zijn we naar de Akbar gegaan. Heel leuk restaurantje waar je zelf je bord kan samenstellen. Ik heb hier ook van alles door elkaar gegeten. Je kon kiezen uit pasta's, allerlei groentes, salade, vlees, aardappelen en meer. Vanaf daar zijn we naar het Pantheon gelopen, het ronde gebouw met het gat van 8,7 diameter bovenin. In de avond zijn we pizza gaan eten bij Buffetto's. Echte steenoven pizza, hij was echt gruwelijk. Heerlijke teramisu op als toetje daarna. We hebben na het eten nog wat rondgelopen en zijn daarna naar huis gegaan. In het hotel nog een uurtje internet gekocht.
Dinsdag zijn we om half 10 opgestaan en moesten we de koffer weer inpakken. De koffer konden we laten staan bij de balie in het hotel dus dat was superhandig. We zijn gaan ontbijten en daarna hebben we het Musei Vaticani bezocht, het Vaticaanse museum. Heel veel beelden, schilderijen, muurschilderingen, sieraden, kleden, koetsen enzovoorts gezien. Was een mooi museum en leuk om een keer gezien te hebben. Het interessantste was het Sixtijnse Kapel, met de bekende schildering in het midden op het plafond dat God zo z'n hand uitsteekt. Na het bezoek aan dit museum wilden we naar dezelfde pizzeria gaan als die van de dag ervoor maar die was nog dicht. Toen zijn we in een restaurantje Abbey gaan eten. Ook zijn we op zoek gegaan naar een cadeau voor de familie. We hebben olie gekocht met verschillende ingrediënten en een kerststol. Daarna zijn we de koffers op gaan halen en zijn we op de trein gestapt. Voor 10,50 euro konden we naar Napels en voor 4 euro van Napels naar Sorrento. Heel goedkoop dus. Rond kwart over 9 's avonds kwamen we aan in Sorrento en haalde Luca ons op van het station. We hebben pasta gegeten met z'n drieën. Er was verder niemand thuis alleen z'n zusje. Toen z'n moeder thuis kwam hebben we haar ontmoet, met haar gepraat via Luca en haar onze cadeaus gegeven. Niemand van het gezin spreekt een andere taal behalve het Italiaans. Alles moet dus vertaald worden via hem.
Sorrento is maar een kleine stad met iets van 20.000 inwoners, Veghel is geloof ik bijna het dubbele hiervan. Ik heb een beetje het idee van een vakantiestadje als ik hier rondloop. Wat gelijk opviel was dat er papieren posters aan de muur hangen van mensen die zijn overleden, dat het hier volstaat met sinaasappelbomen, mandarijnenbomen en citroenbomen en dat er maar weinig mensen zijn die een andere taal spreken dan Italiaans.
In m'n volgende verslag vertel ik over Sorrento, Napels, Pompei en Positano! Groetjes vanuit Italië en hele fijne kerstdagen! X

• 24 December 2011 - 12:34

Gijs:

dat is snel!

• 24 December 2011 - 12:48

Linda:

Karinn !
    die sjansbal haha, meteen alweer jongens ontmoeten en mee uit eten. wat voor schoenen had je gekocht? ik snap niet dat jullie in de auto hebben kunnen slapen haha, lekker veel ruimte ook daar in je grote autootje. kan Luca geen snelcursus Engels geven aan zijn ouders haha, kan zijn zusje ook geen andere taal? xx

• 24 December 2011 - 13:43

Papsie:

Kei leuk Karin, ja hier had ik op gewacht en prima reisverslag over eens wat andere dingen dan studie, school, Montpellier uitgaan en ... jongens, oh nee hier ook al weer jongens. Ja ja sjansbal volgens Linda? We hebben hier voor het eerst GEEN kerstboom staan... zonder jou geen kerst haha. Het is er gewoon niet van gekomen al dat gesjouw van zolder naar beneden en we zijn 1e kerstdag toch naar tante Monique en nog wat bowlen ofzo. Vanavond gaan we gourmetten bij ons, dan komt opa en jos & Monique.
    Veel plezier geniet van je vakantie en hele fijne kerstdagen. XXX Papa

• 24 December 2011 - 13:45

Papa:

Ohh ja ... vergeten te vragen doe er volgende keer een paar leuke foto's bij

• 24 December 2011 - 14:08

Bert En Tonny:

hallo daar zo tehoren gaat het goed met jou, ik hoop dat het met de tentamens goed zal aflopen en ik zou zeggen geniet er nog lekker lekker van want dat heb je wel verdiend.
    grtoetjes en tot ziens

• 24 December 2011 - 14:27

Mama:

hey globetrotter,

Mooie kerstkaarten met die foto's erop van jou of met een clubje.
    En zoals elke keer weer een heel mooi stukje wat je hier neerzet.
    Wel goed dat je Italië gaat onderzoeken nu je er toch bent.

Luca is jullie bob, tolk en bodyguard dus hahaha :)

xxx mama