Sorrento, Napoli, Pompei & Positano - Reisverslag uit Rome, Italië van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu Sorrento, Napoli, Pompei & Positano - Reisverslag uit Rome, Italië van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu

Sorrento, Napoli, Pompei & Positano

Door: karinvandentillaard

Blijf op de hoogte en volg Karin

26 December 2011 | Italië, Rome

Woensdag zijn we na de middag Sorrento gaan bekijken waaronder het centrum en de zee. Twee vrienden van Luca ontmoet, daar zijn we nog even thee en chocolademelk mee gaan drinken. Alles is hier op loopafstand te doen dus je kunt je voorstellen dat het maar een kleine plaats is. In de avond zijn we naar een restaurant geweest in een dorp hiernaast waar ik samen met Sophie een familiepizza heb gedeeld. Het is zo goedkoop hier. Op de menukaart stond voor een eenpersoonspizza een prijs van 3,50 euro. Een familiepizza, voor drie personen eigenlijk kostte 7 euro. En drinken kost hier tussen de 1 en 2,50, echt heel goedkoop. Wat hier wel heel erg hoog ligt is de benzineprijs, die ligt minstens rond de 1,70. Na het eten zijn we nog even langs het restaurant gegaan waar zijn moeder, zusje en de vriend van de moeder zaten te eten en daarna zijn we naar huis gegaan. 
Voor donderdag stonden Pompei en Napels op de planning. We waren rond half 1 in Pompei, de stad die zo'n 2100 jaar geleden is getroffen door de Vesuvius vulkaan. Interessant om te zien, er zijn nog heel veel resten van de stad. Daarna zijn we naar Napels gegaan. Een hele vieze stad vond ik het, helemaal vol met afval. Napels staat natuurlijk bekend als gevaarlijke stad en vandaar dat Sophie en ik ons hadden voorbereid. We hadden geen tas meegenomen, we hadden alles wat niet nodig was thuis gelaten en alleen onze pinpas, id-kaart, telefoon, een beetje losgeld en ik had m'n camera meegenomen, en deze dingen hadden we gewoon verstopt in onze kleren onder onze jas. Overdag was er niets aan de hand, vond het ook verder niet eng om daar rond te lopen. Scooters waren er heel veel en ook de straatjes waar het wasgoed boven je hoofd wappert. In Napels op het station is een vriendin van Luca, Erica trouwens ook gekomen. Een heel aardig meisje dat een klein beetje Engels sprak en redelijk Frans. We hebben de kerk de Dom gezien en zijn er naar binnen gegaan, we zijn op Piazzo Maggiore di Napoli geweest waar het gebouw staat dat een kruising is van het Pantheon en het St. Pietersplein in Rome. We hebben daarna de winkelstraat Via Toledo nog een heel stuk afgelopen en een aantal winkels zijn we ingelopen. Rond 8 uur hebben we de bus naar het station gepakt waar we vervolgens de tram naar Sorrento hebben genomen. In de bus zijn Luca en Erica bestolen, onder het instappen. De bus zat stampvol en zij zaten er al in, ik en Sophie stonden nog buiten de bus maar waren bezig met proberen een voet in de bus te zetten. Op een gegeven moment gaan 3 Marokkanen ons duwen in de bus, echt niet normaal lomp. Wij dachten van wat gebeurd hier!!! Komt er een man uit die dus doet alsof hij boos is en er genoeg van heeft, maar achteraf is dat denk ik een van de mannen geweest die de mensen in de bus heeft bestolen. Want als je net pasjes, geld en dergelijke hebt gestolen moet je die bus uit natuurlijk. Bij Luca zijn pasjes uit zijn broekzak gejat en er is geld van z'n creditcard afgehaald binnen een kwartier tijd. En ook bij Erica, bij haar was uit haar tasje gestolen. Ook bij haar was er al geld afgehaald voordat ze het geblokkeerd had. Zoooo slim hebben ze dat gespeeld hè. En ik was superblij dat ik alles veilig onder m'n jas had zitten. 'S avonds rond 22 uur waren we weer in Sorrento en zijn we gaan uiteten. Ja, alweer een pizza. Daarna zijn we naar huis gegaan en was ik zo moe dat ik op bed ben gaan lezen en daarna ben gaan slapen. 
Vrijdag was ik rond 11 uur wakker, hebben ons eerst thuis vermaakt met z'n vieren, ook Erica was er nog. Iets heel erg lekkers gegeten tussen de middag, aardappelpuree met spekjes en mozzarella uit de oven. Ik weet niet wat er nog meer in zat, en daarbij nog een stukje vlees. Rond 3 uur zijn we naar Positano gegaan. Een stadje hier een half uur vandaan dat in de bergen ligt. Huisjes zijn gevestigd in de bergwand en er zijn een heleboel winkeltjes. Ook is er een stuk strand en er is een privé eiland dat je kan zien vanaf het strand. In de zomer wonen daar mensen, of ze er in de winter ook wonen weet ik niet. De weg er naartoe is wel verschrikkelijk, goed om autoziek te worden want het zit vol met bochten. Thuis hebben we gegeten en 's avonds zijn we naar het centrum gegaan waar een Italiaanse band zou optreden. Een heleboel vrienden van Luca ontmoet. Er waren er maar twee bij die een andere taal konden spreken. Een meisje sprak zelfs Frans, Duits en een beetje Engels. Was wel gezellig maar wel heel koud om de hele tijd buiten te zijn. 
Zaterdag, rustig dagje overdag. Gelezen, spelletjes op de Wii gedaan met Luca, Sophie en Fabrizio, een vriend van Luca. In de avond naar familie van Luca gegaan. Toen we binnenkwamen hadden Sophie en ik alle ogen op ons haha. Wel hele leuke mensen, we werden door de moeder van Luca voorgesteld in het algemeen, van dit zijn twee meisjes uit Nederland en die zijn een week bij ons in Italië. Daarna heb ik me aan ieder persoonlijk voorgesteld. Het was een grote familie, zo rond de 25 mensen waarvan 3 kinderen. Ook hier waren er weer mensen bij die Frans of Engels spraken. We zijn rond 8 uur aan tafel gaan zitten, heb nog nooit aan zon'n lange tafel gezeten. Begonnen met een voorafje dat bestond uit heel veel verschillende dingen. Kaasjes, tonijn, garnaaltjes, brood, gevulde tomaatjes, echt heel erg veel. De tweede gang was pasta. Pasta met inktvis en spekjes. De inktvis smaakte oké ik kon alleen de stukken waarin je die kringen nog ziet niet opgegeten krijgen. Daarna hebben we een bordje salade gegeten en daarnaast eigenlijk nog een bordje met grote garnalen en inktvis. Maar daar hou ik dus absoluut niet van als je eerst nog moet pellen, en dat een garnalenhoofd je aan zit te kijken op je bord. De vierde gang was broccoli en allerlei soorten nootjes en pinda kwamen op tafel. Ook iets van anijs, daar smaakte het in ieder geval naar. En tenslotte de vijfde gang was het toetje. Er was een hele mooie taart die echt heel lekker was maar wel heel zoet, er zaten hele dikke lagen glazuur op. Daarnaast heb ik nog iets gegeten maar ik weet de naam niet meer. Ook waren er sinaasappels, mandarijnen en meloen en nog zelfgebakken koekjes met chocolade of glazuur eroverheen. Heeeel erg veel eten dus, maar het was wel heel lekker! Na de eerste en tweede gang, na de pasta zat ik eigenlijk al vol, en na de vijfde gang stond ik echt op ploffen. Ik snap niet hoe de Italianen dat met zo'n gemak allemaal opeten. Onder het eten van de vijfde gang ging er een man naar buiten die zich ging verkleden als kerstman. Hier vieren ze kerst en Sinterklaas kennen ze niet. Vervolgens wordt er aangebeld en die kinderen worden helemaal gek haha. Stond er een dus een grote zak met cadeautjes. Na het uitpakken liep er in de tuin dus de verklede kerstman rond, die daar rondsloop in de tuin en dan gingen de kinderen allemaal kijken. Vervolgens werden er kerstliedjes gezongen, was er een klein bedje met daarin Jezus. Dit werd door het kleinste kindje van 3 jaar vastgehouden. Na het zingen gaf iedereen een kusje op het hoofd van Jezus en wenste daarna elkaar allemaal een prettige kerst. Allemaal heel anders als zoals ik ken dus. Oja een vrouw vroeg me hoe het in Nederland was met eten met kerst. En in Italië is dus kerstavond visavond, en eerste kerstdag is vleesavond. Nou na dit allemaal nog gekletst daar en rond 1 uur naar huis gegaan. 
Zondagmiddag om 1 uur naar Napels gereden. De familie die ze nu op gingen zoeken woont daar. We liepen naar de auto en Luca zegt opeens aah ik wil niet, deze familie is echt niet leuk en Napels, ik haat Napels. Mensen in Napels hebben iets tegen mensen in Sorrento en andersom. We waren nog niet van huis of we kregen al een of ander dropshotje van hem. Na een uur rijden waren we er. Had echt de raarste en ergste verwachtingen van die familie op dat moment maar ik vond dat ze heel vriendelijk waren. Op een vrouw na die de hele tijd chagrijnig keek en alleen maar ciao zei, stelde voor de rest iedereen zich voor en gaf een handje. Zelfs de kindjes moesten zich voorstellen van de ouders. De anti-pasti, het voorafje, bestond uit een amuse met ricola en parmezaanse ham en parmezaanse kaas en uit kleine sandwiches met zalm of met ham. Tweede gang wad lasagne, die wel goed smaakte alleen wel van de dag ervoor was. Aan de buitenkant zaten wat hardere stukjes. Daarna kregen we witvis, en het was iets van een slangachtige vis die in de zee leeft. Smaakte ook wel goed alleen minder dat er nog een heleboel graten in zaten. De gang daarna was allemaal gefrituurd, artisjok, mozzarella en nog een andere soort kaas. Deze waren alleen koud en vond het ook echt niet goed smaken. Daarna hadden we allemaal kleine dingen die je zelf kon pakken, funghi champignons, salade en van die dingen. Vies waren die champignons gewoon. Kreeg er gewoon de rillingen van. En als toetje was er dan weer fruit en gebakjes met marsepein en zoete dingen. Dit eten was dus minder als de dag ervoor want van dit waren gewoon de resten. En dat smaakte allemaal niet meer zo. Na het eten heb ik nog even een spelletje gespeeld en zijn we nog naar het dakterras gegaan en hadden we een overzicht over een stuk van Napels met de vulkaan en de zee. 'S avonds zijn een aantal van Luca's vrienden gekomen en hebben we een spel geleerd gekregen wat hun normaal altijd spelen. Nog lekkere champagne geknald en later zijn we Just Dance gaan spelen. Die avond de reis gepland voor maandag om naar Rome te gaan. Alvast via internet een hotel geboekt, koffer al ingepakt en toen gaan slapen. 
Maandag een bos bloemen gaan halen voor de moeder van Luca. Afscheid gaan nemen van de familie en tot ziens gezegd tegen Luca. Daarna zijn Sophie en ik de tram van half 1 gaan pakken in Sorrento, en om half 3 hadden we de trein in Napels naar Rome. Rond 6 uur in het hotel aangekomen en dadelijk met Sophie de stad in. Di was zo ongeveer het verslag van de vakantie, morgen ga ik weer naar Barcelona en Montpellier! Liefs X

  • 26 December 2011 - 18:02

    Gijs:

    check touch!

  • 26 December 2011 - 19:04

    Linda:

    pff, das wel erg dan al bestolen... hoe krijgen ze t voor elkaar zomaar uit je broekzak ofzo van alles mee te nemen zonder dat je t merkt en dan zo snel al iets uitgeven. waren ze veel kwijt? ik hoop t nie. iee Karin , inktvis ! ik snap alleen niet welke delen je bedoelt haha ik dacht aan die zuignappen maar ik weet niet. ik dacht dat je geen nootjes en pinda’s en anijs lust hihi.
    de kerst is daar dus eigenlijk wel hetzelfde als sinterklaas bij ons dat er iemand nar buiten gaat en zak met cadeautjes enz. alleen dan niet dat bedje van Jezus. so, ik zou aan alleen lasagna al genoeg hebben hahah. wel leuk dat ze daar ook een wii hebben hoefde je niet veel te vervelen als je niks te doen had dan. ik vraag me wel af wat dat voor een spel is dan wat ze altijd doen. xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1341
Totaal aantal bezoekers 31910

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 27 Mei 2017

Master Thesis in Zuid-Afrika

09 September 2012 - 31 Januari 2013

Stage in Valencia

25 Augustus 2011 - 30 Januari 2012

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: