Examens, examens ... - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu Examens, examens ... - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu

Examens, examens ...

Door: karinvandentillaard

Blijf op de hoogte en volg Karin

13 December 2011 | Frankrijk, Montpellier

Hoi hoi! Inmiddels zit ik midden in de tentamens en het einde komt alweer in zicht. Hier weer een reisverslag vanaffff: Vrijdag 2 december heb ik ’s avonds een heel gezellig ‘laatste’ etentje gehad met 17 erasmus studenten. Iedereen is zich nu alleen nog maar aan het richten op de tentamens en een heleboel vertrekken het aankomende weekend al weer naar huis. We zijn gaan fonduen met zijn allen, kaasfondue en vleesfondue. Na het eten zijn we naar een kroeg om de hoek gegaan, Robin Hood, hier heeft iedereen nog een paar drankjes gedaan. Ik ben met Sophie die avond nog naar een huisfeest gegaan want daarvoor had Nico ons uitgenodigd.
Zaterdag ben ik met Marie, Laura en Sophie naar de kerstmarkt geweest op place de la comédie. Heel erg leuke sfeer hing daar, heel veel kerstkraampjes en je kon er glühwijn drinken en lekker dingen eten. De oesters waren er ook weer maar die heb ik deze keer laten liggen haha, heb nu alligot op. Dat is eigenlijk aardappelpuree met daar doorheen heel veel kaas en is echt super lekker. Proberen Sophie en ik thuis ook wel is na te maken. Er waren muzikanten in de stad, een bandje, en jawel, er was ook een skateboardende hond. Zal jullie een foto laten zien haha. Op de kerstmarkt heb ik twee nieuwe tassen gekocht, en in de stad twee jurkjes en make-up. We zijn naar Chinese winkeltjes gegaan in de stad, die liggen een beetje achteraf maar daar kun je dus schoenen kopen voor 10 euro, jurkjes voor 12, goeie mascara voor 4 euro, dus dat geeft je echt een goed gevoel als je maar zo weinig geld uitgeeft en zoveel daarvoor kan hebben. We hadden niet veel eten meer thuis dus ben ik met Sophie pizza gaan halen om de hoek hier. Na het eten in het keukentje gaan zitten hier en later in ons kamertje met de Joachims, Laura, Marie, Sophie en Raïssa. Later naar Point Zéro gegaan met z’n zessen.
Zondag heb ik na lekker uitgeslapen te hebben me ongeveer de hele dag bezig gehouden met school. Heb de aantekeningen van Négociation (=onderhandeling) in een Word bestand gezet en heb me voorbereid op het mondeling van Engels dat ik de dag daarop had. Heb op de middag m’n kamertje nog een hele poetsbeurt gegeven. En in de avond heb ik eindelijk m’n boek The Help uitgelezen. Echt de moeite waard voor als iemand zin heeft om te lezen.
Maandag heb ik in de ochtend mijn Engels mondeling gehad samen met Camille, Frans klasgenootje. om 8:15 met haar afgesproken om alle 4 de onderwerpen door te nemen en om er vast uitgebreid over te praten. Er waren 4 onderwerpen opgegeven: work and the workplace, urban traffic, shops and shopping en music in 2011. Voor dat het mondeling begon moesten we een onderwerp trekken, en wij hadden shops and shopping getrokken dus dat mondeling was helemaal goed gekomen. Sowieso zou het voor ons ook niet moeilijk zijn, het was zelfs niet eens nodig om het mondeling te doen zei een van de Engelse leraren, want het enige wat we moesten doen was 10 minuten praten over het onderwerp en daarbij vaak je mening geven. Het was een soort discussie. Inmiddels ben ik wel gewend om Engels te praten en dat gaat me allemaal goed af met de erasmus studenten dus om het mondeling maakte ik me niet druk. Na het mondeling had ik nog een les Négociation, ben daarna gaan eten in het cafetaria met Sophie. Eenmaal thuis was ik in slaap gevallen. ’s Avonds ben ik in het restaurant bij Triolet (een campus met restaurant 10 minuten hier vandaan) gaan eten met Marie en Sophie. Je kunt hier voor 3,05 euro een heel menu krijgen met alles er op en er aan. Een voorgerechtje, hoofdgerecht en een nagerecht. Dus bijvoorbeeld een salade, rijst met vlees en groente, en een chocolademousse. Na het eten ben ik verder gegaan met het leren van Négo en van Marketing en ben daarna gaan slapen.
Dinsdag voor de laatste keer naar wiskunde gegaan en in de middag had ik een lesje psychologie. Thuis voor négociation gaan leren en ’s avonds rond 7 uur naar de Carrefour supermarkt gegaan met Marie, Laura en Sophie om een toetje en wijn te halen voor het eten die avond. Marion, een Franse studente, had ons uitgenodigd bij haar te komen eten die avond. Het voorafje was geitenkaas opgerold in een stuk ham en daarnaast tomaatjes. Het hoofdgerecht was tartiflette. Had het nog nooit op maar het smaakte heel goed. Als toetje hadden we een appeltaart gehaald, die opgewarmd in de oven en daarbij crème brûlee ijs gegeten. Was een heel gezellig avondje, weer een avondje waarop echt alleen maar Frans is gepraat. In het huis van Marion keken we alle vier onze ogen uit. Wij waren onze eigen kleine kamertjes gewend en Marion had vergeleken met ons een grote kamer, met daarbij een tv! Met een printer! Met een slaapbank! Met een ruime badkamer! Met een oven! Met een redelijk ruim balkon! En het belangrijkste, we konden gewoon rondlopen, en meer stappen zetten als 5 zonder dan al in elk hoekje van de kamer te zijn geweest. Dat was dus een avondje luxe voor ons haha.
Woensdag was een rustig dagje, ben wakker geworden en toen gaan leren voor het tentamen van vrijdag, Négociation. Heb paëlla uit blik op en ’s avonds aardappeltjes met witte bonen en gehaktballetjes. Na het eten gtst weer even een aantal afleveringen teruggekeken en daarna gaan slapen. Deze week waren er al geen lessen meer in het 2de leerjaar, alleen in het 1ste, vandaar dat ik weinig school heb gehad trouwens.
Donderdag zou ik in de ochtend alleen les Spaans hebben, maar had zo slecht en weinig geslapen de nacht ervoor dat ik niet ben gegaan. Was verkouden met keelpijn en van alles er om heen. Raïssa had me het punt van Spaans door ge-sms’t. Had een 10,5 voor het tentamen Spaans, gehaald dus!! Die dag heb ik geleerd voor het tentamen Négo en ben ’s avonds wel naar de cursus van Frans gegaan in de avond. Dit was de op een na laatste les dus dit was een belangrijke les. Heb het punt voor mijn Franse luistertoets teruggehad, een 18! In Nederland zou dit een 9 zijn. Het bewijs dat m’n Frans stukke vooruit is gegaan. Vooral op het gebied van luisteren denk ik want met mensen verstaan heb ik bijna geen moeite meer. Ooooh ik moet nog even iets kwijt, ik heb de schrik van m’n leven gehad die dag. De Franse cursus duurt 2 uur, en er is altijd 10 minuten pauze tussendoor. We gaan dan altijd even naar buiten, dus ik liep met Sophie voorop de trap naar beneden. Begint opeens Sophie te gillen en te wijzen naar iets dat ze zag zitten tegen de muur bij de trap! Zat er dus een salamander! Blehhh zo vies beest en hij was best snel want hij begon toen te lopen. Wat ik dus deed was naar beneden sprinten, en wat Sophie deed was naar boven gaan. Nou m’n hart zat weer even in m’n keel op dat moment haha. Omdat we naar buiten gingen moest ze er dus toch nog langs. Maar ik was bang dat we dat beest niet meer zagen als we weer naar boven moesten. Hij was dus inderdaad verdwenen, wat misschien nog wel enger was dan toen ik hem zag zitten. Maar wat ik me echt afvroeg was waarom dat beest binnen zat.. in een school??!?!?! Na de cursus ben ik met Sophie naar het restaurant van Triolet gegaan weer omdat we geen eten hadden. Thuis geskyped met papa en mama en daarna nog even gaan leren voor Négo.
Vrijdag nog steeds ziek maar had een tentamen dus wel naar school gegaan. Mijn oren zaten dicht en ze knetterde als ik praatte, ik hoorde mezelf dubbel, moest vaak hoesten, m’n stem viel soms weg, lastig ademhalen blablabla, lekker dagje dus. De toets van Négociation is denk ik wel goed gegaan. Het is wel heel lastig af en toe om te begrijpen wat de docent nou precies bedoelt en wat ie wil dat je opschrijft. Ik had zelf bij mijn aantekeningen vragen gemaakt, letterlijk de informatie uit de aantekeningen. Maar die docent gebruikt dan weer andere woorden en een andere manier van vraagstelling en dan begrijp ik soms niet wat ie dan wil. Dan denk ik aan een aantal dingen die goed zouden kunnen zijn en twijfel ik dus over welk antwoord ik moet geven. Maar ik verwacht wel dat ik de toets heb gehaald, hopelijk!! Ik had punten geteld toen ik de toets klaar had, en ik had dan sowieso 8 punten van de 20 goed. Van 4 van de 10 vragen wist ik het antwoord zeker en elke vraag was 2 punten waard. Heel grappig ook trouwens dat ik uiteindelijk de tentamenstof in 3 talen heb geleerd. Mijn aantekeningen waren in het Frans maar ik had alle woorden die ik niet begreep vertaald naar het Nederlands. Met Sophie praatte ik over de toets in het Nederlands en met Marie praatte ik erover in het Engels. Na het tentamen was ik boodschappen gaan doen met Sophie. Hebben eten gehaald tot en met vrijdagavond, want zaterdag zullen we vertrekken naar Barcelona! Ook gelijk neusspray en dampo gehaald zodat ik kon stomen. Rond een uur of 5 thuis, toen even gaan laptoppen en daarna gegeten met een filmpje erbij, Flypaper.
Zaterdag ben ik heel de dag thuisgebleven. Heb vooral veel geleerd voor de tentamens, en in de middag nog even met Marie, Laura en Sophie wat gekletst. Ook geskyped met Gijs, Fleur, Mees en Bink. Heel leuk om ze weer even te spreken en om op de hoogte te worden gebracht van het campingleven. Mis dat wel merkte ik, en toen ik had opgehangen had ik gelijk allemaal naar huis en naar vriendinnen gemaild voordat ik het door had. Had er dus denk ik een beetje heimwee van gekregen.. ’t Was ook lastig om m’n concentratie weer te vinden voor het leren moet ik zeggen hihi.
Zondag heb ik vanaf half 12 de dag weer doorgebracht met leren, weer even gekletst met Gijs en Fleur, en heel interessant nieuws gehad die dag! Marie had mevrouw Pelofi gemaild, Franse coördinator van onze school, over een tentamen Logistiek. 16 Januari 2012 stond dat tentamen gepland terwijl we vanaf oktober al geen lessen logistiek meer hebben, en daarvan ook al een tentamen hadden gemaakt in november. We vroegen ons dus al af wat we daarvoor moesten leren.. want er was geen stof meer bij gekomen. Bleek dit tentamen dus een fout te zijn in de planning. Betekent dus dat op vrijdag 13 januari het laatste tentamen is voor mij en dat ik dan in principe al klaar ben hier met school in Montpellier. Nu is de planning van Sophie en mij als volgt; vrijdag laatste tentamen, wat dus betekent dat we vrijdag en zaterdag hier gaan afsluiten met twee laatste avonden feesten, en zondag willen we dan vertrekken richting Nederland. Het is dan de 15e van januari. Nu kregen we laatst een mailtje van mevrouw Marti, zij regelt allerlei zaken rondom Erasmus, en zij wilde weten wanneer wij zouden vertrekken en wanneer dus onze kamer vrij was. In die mail zei ze dat als je tot na de 15de van de maand blijft je dan nog je huur moet betalen van januari, en doe je dit niet dan hoef je geen huur te betalen voor januari. Vandaar dat we dus de 15de willen vertrekken want dat scheelt ons 170 euro aan huur.
Maandag heb ik de eerste twee tentamens gehad van het 2de leerjaar. Marketing en Engels. Het tentamen marketing was erg lastig. Een ingewikkelde vraagstelling vond ik het. Hoorde ook van veel Franse studenten dat ze het lastig vonden. Er was op een gegeven moment een opdracht over L'Oréal. Er stond dan in 3 zinnen beschreven wat L'Oréal wilde doen, nou dat was dan een nieuwe huidcrème introduceren op de markt. En dan waren opdrachten daarbij: analyseer de markt voor L'Oréal, wat is de marketingstrategie die ze gebruiken? Bij ons is het normaal dat je dan ten minste een case erbij krijgt waaruit je die informatie op kan maken, maar hier moest je dus alles zelf verzinnen, gewoon een hele analyse verzinnen van bijvoorbeeld de doelgroep en van de gewoontes voor het gebruik van make-up en crèmes voor de Fransen. Ik weet niet wat ik er van heb gemaakt van dit tentamen, maar ik ga er niet vanuit dat ik het heb gehaald.. maar ik wacht het maar af. Daarna heb ik het tentamen van Engels gemaakt, en hopelijk heb ik die gehaald want die vond ik een stuk makkelijker!
Inmiddels duurt het nog maar 4 dagen voordat we vertrekken naar Barcelona, Rome en Sorrento! Planning is om zaterdagochtend aan te rijden naar Barcelona, ik denk met de eigen auto en dan zullen we daar een goedkope parkeerplek moeten proberen te vinden. Zondagochtend om 6:15 vliegen we naar Rome. En maandagavond zullen we al in Sorrento zijn bij de Italiaanse familie van Luca. Spannend haha! Wordt waarschijnlijk lastig om te communiceren met ze. Ik denk dat ik voor de tijd dat ik vertrek nog wel iets laat horen en nog een berichtje ofzo stuur, want vanaf zaterdag ben ik 10 dagen weg en ik heb geen idee in hoeverre ik daar kan e-mailen of kan skypen. Oja, heeft iemand een idee wat Sophie en ik kunnen kopen voor die familie?!? De familie bestaat uit een vader, moeder en een zusje.. maar we vinden het lastig om te bedenken wat we kunnen kopen voor een Italiaanse familie. Tips zijn dus welkom! En weet iemand of ze daar normale stopcontacten hebben of zijn ze daar speciaal? Jullie horen snel weer wat van me! Liefs xxx


  • 13 December 2011 - 14:25

    Bert En Tonny:

    nou wat een lang verhaal zeg ik denk als het type net zo snel gaat als bij mij dan zou je dat wel late .
    als ik het zo lees gaat het best goed met alles en als de nieuwe tas die je hebt gekoct die van de foto is dan kan er genoeg in haha. geniet maar lekker van kerst en oud op nieuw en pas op met vuurwerk .
    het aftellen kan dan beginnen doei en een dikke knuffel van ons

  • 13 December 2011 - 15:09

    Linda:

    hee gekkies, leuke foto's haha. zeker respect voor die hond die is echt grappig. doen ze daar ook al aan de neppe kertbomen op de campus?
    en alweer een lekker kort verhaaltje trouwens hihi. volgens mij praat engels wel makkelijker dan frans ofniet? maar ik hoor dat je al hele avonden frans praat, dus dat komt wel goed met jou. zou ik niet kunnen hoor haha, improviseren..
    oeh, chocolademousse! en een ruime luxe kamer mag toch ook wel even voor de gezelligheid. ooh karin! pff tss, je gebruikt pleonasme: "en ben ’s avonds wel naar de cursus van Frans gegaan in de avond." 's avonds in de avond jah, goed nerderlands, dat mag je niet verleren hea! beter dat je dan 170 euro kan besparen. ennnnnn. we kunnen nu al af gaan tellen wanneer je aanrijd richting home sweet home ;D. nog 1 maand en 2 dagen whahah, ik zou eigenlijk niet weten welke stopcontacten ze daar hebben in italie.. misschien weet tante trudy dat wel .. ? zou kunnen haha.
    kus xx

  • 13 December 2011 - 20:06

    Papa:

    Hee, die Karin. Gelukkig heb je nu een lekker kort verhaaltje want dat lezen gaat me niet zo goed af.... Je vertelda pas dat je spullen per post naar huis wilde sturen omdat je dacht dat dit niet allemaal in je auto past, maar zo te horen is dat probleem al opgelost als je jurken en schoenen etc. gekocht hebt. Of heb je toch een aanhangwagen aangeschaft. Waarom vraag je niet aan Luca hoe daar de stroom is? die weet dat toch? Ik dacht al eerder te merken dat je ook wel naar huis wilde maar nu geef je het zelf al aan jaaaa HEIMWEE. Nou veel plezier komende dagen, en denk dat we ook daar nog wel alles kunnen volgen want ook in Italie hebben ze internet hoor! Fijne Kerst maak het gezellig en we zien je snel weer. Groetjes Papsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 31912

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 27 Mei 2017

Master Thesis in Zuid-Afrika

09 September 2012 - 31 Januari 2013

Stage in Valencia

25 Augustus 2011 - 30 Januari 2012

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: