Decemberrr, brrr - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu Decemberrr, brrr - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu

Decemberrr, brrr

Door: karinvandentillaard

Blijf op de hoogte en volg Karin

02 December 2011 | Frankrijk, Montpellier

Een hele tijd geleden inmiddels sinds mijn vorige reisverslag. De tentamens komen weer in zicht dus vandaar dat ik wat drukker ben nu. Het feesten is de afgelopen weken redelijk afgenomen, voornamelijk in de weekenden gaan we uit maar doordeweeks minder of helemaal niet. Maar hier dan vanaf zondag 13 november een soort van dagboek! Zondagavond lekker uit eten geweest in Tommy’s Bar. Een typisch Amerikaanse bar, met zwart met wit geruite vloer, bediening is gedeeltelijk op rolschaatsen en dan dikke frieten met een grote hamburger. Was heel gezellig! En als toetje nog een heerlijke aardbeien milkshake op.
Maandag ben ik naar school geweest en heb na schooltijd aan het interim-project gewerkt dat de 15e ingeleverd moest worden. Een klasgenootje, Marion, wilde gelukkig het project nog eens doornemen met me om te controleren op grammaticafouten. Die donderdag daarna kreeg ik een mail van Mevrouw van Kempen waarin ze schreef dat het een goed rapport was en dat het in zeer goed Frans geschreven was. Kón ik maar zo schrijven dacht ik bij mezelf haha. Heb der wel verteld dat ik dat samen met een Franse heb verbeterd anders verwacht ze zometeen een veel te hoog niveau van mij.
Dinsdag ben ik in de middag naar de kapper gegaan met Sophie en Luca. Ik had geloof ik verteld dat ik Sophie’s haar had geknipt, en nu wilde ze er dan echt iets van maken dus heeft ze daar een kapsel uitgekozen. Ik ben ook naar de kapper geweest want het werd heel lang allemaal en ik had ook hele dode punten. Het was nog een hele opgave om uit te leggen wat je wil met je haar in het Frans.. want ik wilde een schuine pony, de puntjes eraf en in laagjes. Maar het bangste was ik voor de pony omdat je die gewoon heel erg kunt verpesten als het uiteindelijk niet wordt wat je wilt. En soms zie ik mensen hele aparte modellen van pony’s dus dat was even spannend. Heb na het uitleggen wat ik wilde nog een foto laten zien voor de zekerheid haha maar uiteindelijk is het allemaal goed gegaan en was ik tevreden! Na bij de kapper te zijn geweest nog boodschappen gaan doen in Odysseum. Die avond m’n zusje nog laten geloven dat ik ook een bob had laten knippen, in ieder geval zoiets als Sophie en net zo kort. Ze was er heel even ingetrapt hahaha goeie grap was dat. ’s Avonds kaasfondue gegeten met vers stokbrood en met paprika. Daarna nog een paar uurtjes naar Point Zero geweest naar de Italian Party.
Ik heb op woensdag maar één uurtje psychologie gehad en ben daarna gaan slapen. Die week voelde ik me vaak een beetje ziekjes, veel buikpijn en hoofdpijn. Soms heftiger als andere momenten maar wel heel vervelend, er was een druk op m’n hoofd en had vaak steken. Gelukkig was dat na een dag of vijf weer over. ’s Avonds hebben we home made andijviestamppot gegeten en ondertussen Sonny Boy gekeken.
Donderdag na school geslapen omdat ik me nog steeds wat ziek voelde. Daarna huiswerk gemaakt voor de Franse cursus die avond. Na de cursus thuis wat gaan eten en daarna naar de stad gegaan om wat te drinken op het terras. Met z’n alle een Gluh wijn gedronken. Had het nog nooit op maar het smaakte goed. Daarna zijn we naar de l’Ôbar gegaan met de auto, Luca was de bob die avond. Er was een Erasmus Party dus veel bekende daar tegengekomen. Uiteindelijk een lange avond geworden dus vrijdag was het wat lastig om op te staan.. Na school even geslapen, daarna gekookt en gegeten met een filmpje erbij. Vrijdagavond al vroeg in slaap gevallen, rond een uur of half 1.
Zaterdag was een rustig dagje, ’s avonds rond half 11 pas de kamer uitgekomen en ben ik met Sophie naar een feestje gegaan bij iemand thuis die we niet kenden maar Nico nodigde ons uit. Er waren twee mensen die we kenden daar maar verder dus veel nieuwe mensen ontmoet. Daarna zijn we naar de Rockstore gegaan maar daar was het megadruk omdat er een groot afsluitend feest was van een of ander evenement. Binnen was er ook niet veel aan, er hing ook een hele rare rook of een lucht dat op je longen sloeg. Daar zijn we dus maar een tijdje gebleven en ben ik daarna met Sophie naar huis gelopen. Maar na 2 minuten onderweg te zijn naar huis kwamen we Nicola tegen die met een paar andere Italianen was. Daar nog ruim drie kwartier mee staan praten buiten en toen echt naar huis gegaan want het regende en werd koud. Ohja wat er nog was gebeurd op heenweg, doordat er hier zo’n goede afvoer is en doordat het water overal zo goed weg kan op de straten buiten.. lagen er dus overal plassen. Ook op de wegen. En ik liep dus met Sophie op de stoep en er komen een aantal auto’s aan en wij kregen golven over ons heen tot en met ons gezicht! Heerlijk begin van een avond stappen dus. We zagen het allebei aankomen want tegenliggers op de stoep bleven al wachten een stuk verderop dan bij die plassen maar we waren er te laat mee. We konden niet uitwijken omdat de stoep heel smal was en er een muur was aan de andere kant haha nouja. Fijn dat de auto’s expres heel dicht langs de stoeprand door de plassen gaan rijden in ieder geval.
Ook zondag overdag was niet heel productief. We hadden maar besloten om te gaan eten in een fondue restaurant met Annelies, Sophie, Laura en Marie, maar helaas was dat restaurant dicht op zondag. Toen zijn we gaan eten bij Café des Arts, het restaurant waar dat ik op de eerste dag ook heb gegeten met Sophie.
Maandag ben ik na de lessen op school nog naar onze presentatie/project gaan kijken. Camille had me het een en ander nog uitgelegd over de verdeling enzovoorts. Ook hoe de les zou verlopen. De bedoeling was dat je met een groep een hele les overnam, dat inhield dat je een presentatie gaf over een onderwerp en daarna een debat moest lijden dat de andere studenten zouden voeren. Mijn taak werd uiteindelijk twee inleidingen presenteren, voor het debat en voor de powerpoint presentatie, en daarnaast de conclusie. Ook heb ik Cecile, notulist bij het debat, ‘geholpen’ met het noteren van alles wat er werd gezegd. Voor zover ik het kon volgen, verstaan en onthouden heb ik daarvan dus aantekeningen van gemaakt. In de avond heel lekker gekookt met Sophie. We hadden zelfgemaakte mayonaise, komkommersalade en gehaktballetjes en aardappels met schil er nog omheen. Die avond weer een film gekeken, The green hornet, dat achteraf een slechte film bleek te zijn met alleen maar onzin. Er zat wel humor in maar het ging totaal nergens over.. geen aanrader in ieder geval want je hebt er helemaal niets aan.
Dinsdag weer naar de wiskundelessen geweest met Raïssa. Opeens kwamen we er toen achter dat we 25 oktober huiswerk in hadden moeten leveren doordat hij uit ging leggen hoeveel het tentamen meetelde, hoeveel het tentamen in januari meetelt en hoeveel het huiswerk. Na de les zijn we naar hem toegegaan om te vragen wat DM was, want dat stond op het bord. Bleek dat dus huiswerk te zijn maar wij wisten daar dus totaal niks van. Misschien lag het aan ons, hebben we het niet verstaan of niet meegekregen ofzo. Maar hij vond het oké als we het de eerstvolgende les in zouden leveren. Hij vond het wel lastig dat we daar nu mee kwamen want hij het huiswerk van de andere studenten allemaal al lang afgerond, maar gelukkig hadden we dan nog een kans gekregen. Thuis heb ik twee films gekeken, A walk to remember en Crazy stupid love. Veel betere films als die van gister. Ook nog voorbereid op de presentatie van woensdag voor pyschologie. Gelukkig was het maar anderhalf kantje tekst want om die Franse zinnen te onthouden is nogal lastig. Na die tweede film, in de avond, hoorde we op een gegeven moment super hard geschreeuw en gehuil in het gebouw. Bleek dus een ruzie tussen vriend en vriendin te zijn, een heftige ruzie in het Frans.. heb ik dat ook eens gehoord. Nee maar dit was echt niet normaal, de ruzie was op de eerste verdieping in de hal bij de trappen, en iedereen die op dat moment thuis was stond buiten op de hallen en stonden in het trappenhuis zich af te vragen wat er aan de hand was. Op een gegeven moment kwamen er drie mannen van de Acceuil aangerend, mensen bij de receptie, en werd het op een gegeven moment gestopt. Een hele heftige ruzie was dat… Aangezien iedereen buiten was zijn we even bij Marie en Laura op de koffie en thee gegaan daarna.
Woensdag had ik de presentatie die redelijk was gegaan. Ik heb een heel ander accent als de Fransen dus voel me altijd een beetje dom als ik praat haha, en heb het idee dat ze mij niet verstaan door m’n uitspraak. Maar sowieso is die stukke beter dan op het begin met de eerste presentatie, en mijn groepje vertelde me dat ik goed had gepresenteerd, dus gelukkig! Thuis ben ik aan school gaan werken, heb even geslapen en heb daarna twee films gekeken en gegeten.
Donderdag naar school gegaan tot 12 uur, toen gaan eten in de cafetaria en thuis weer een film gekeken, Bridemaids, echt een grappige film! Voor als je afvraagt, waarom opeens al die films de laatste tijd, ik heb iets gedownload waardoor ik op alle sites kan die normaal geblokkeerd worden door de mensen van de administratie van Voie Domitienne. En nu werken dus sites zoals ikwilfilmskijken.com en moviesnl.com. Gratis films dus! Voor Engels huiswerk gemaakt, een motivatiebrief op z’n Frans. Een hele aparte manier van schrijven hebben ze, ze zeggen bijvoorbeeld: Ik zou graag een afspraak willen maken met u, en als jij me niet belt dan bel ik je. Als ik dat zou schrijven in een brief voor Engels op het Avans zou er een grote streep doorheen komen denk ik. ’s Avonds de cursus weer gehad en daarna even met de auto langs de supermarkt in de buurt om water te halen en wat eten. We hebben nu gelijk 18 flessen water gekocht, 3x een 6pack en halen dus telkens een nieuw pak uit de auto als de ene op is. Onder het eten weer een film gekeken met Sophie en daarna gaan slapen.
Vrijdag naar school geweest tot half 4. Intussen ook twee punten terug van de tentamens. Voor organisatie heb ik 6/20 gescoord en voor wiskunde 7/20. In Frankrijk beoordelen ze van 1 tot 20, dus als je hier 10 punten scoort heb je een voldoende. Als je het zou omrekenen naar het systeem in Nederland zou het dus een 3 zijn en een 3,5. Gelukkig tellen deze toetsen 20 of 25% mee, en de tentamens in januari de overige procenten dus ik kan het nog goedmaken. Na school even gelezen in m’n boek The Help en daarna klaargemaakt om uit eten te gaan met Laura, Marie, Sophie en Annelies. Omdat zondag het fonduerestaurant dicht was hadden we nu maar een reservering gemaakt. Rond 6 uur zijn we de stad ingegaan en zijn we op place de la comédie naar een wijnfeest gegaan, 2 euro voor 3 glazen wijn. Ook heel leuk aangekleed met verlichting en er stond al een grote kerstboom die bijna klaar was met de versiering. Er waren kraampjes met wijn en met eten, en er waren oesters.. en die heb ik dus geproefd. Maar ik vond het echt verschrikkelijk. Totaal niet mijn smaak het leek wel een zakje met zout en het was slijmerig, en als je er op kauwde leken er wel dingen open te spatten, heel vies. Daarna zijn we nog op een terrasje een Gluh wijn gaan pakken en daarna naar het restaurant Aux 2 Fondues gegaan. Behalve kaasfondue was hier ook vleesfondue. Ik wist niet dat het bestond maar het smaakte heel goed. Als toetje vervolgens nog een chocoladefondue met appeltjes, banaan, sinaasappel en veel meer. Je krijgt je drinken in dit restaurant geserveerd in een babyfles, het is wel een grappig idee maar het ziet zo er zo apart uit als je er uit drinkt. Na het fonduen zijn we naar een café geweest waar de Joachims, Gianlorenzo, Fabio en Lottie waren. Daar zijn we eventjes gebleven en daarna naar een moustache party van Juan, snorrenfeest. Dit feest was al halverwege vanaf de stad naar huis, dus zijn daar met de laatste tram heengegaan.
Zaterdag heb ik veel aan school gewerkt, ’s avonds ben ik met Sophie en Luca naar de Obar gegaan. Luca was de bob voor ons want hij had die dag bloed afgestaan dus hij mocht niet drinken. Die avond was heel gezellig, zijn nog een klasgenoot tegengekomen daar.
Zondag heb ik heel weinig uitgevoerd.. een dagje van niets eigenlijk. Maandag ben ik naar school gegaan en heb ik in de tussenuren met Raïssa aan het huiswerk voor wiskunde gewerkt. ’s Avonds weer lekkere andijviestamppot gemaakt, wiskunde afgerond die avond en daarna nog in m’n boek gelezen.
Dinsdag naar de wiskundelessen gegaan. Thuis gewerkt aan een presentatie voor de cursus Frans. Heb het nadat ik dit had afgerond aan Marion doorgemaild of ze er even naar wilde kijken. En er zaten maar weinig fouten in deze keer, dus daar was ik blij mee! In de avond met Marie en Sophie naar café Le Ranch gegaan, daar hadden we afgesproken met Alexis, één van de Franse jongens die we op de eerste dag hadden leren kennen toen we vroegen: waar is een leuke bar? Was al een maandje geleden dat we hem hadden gezien dus daar hadden we even mee bijgepraat. Daarna zijn we met z’n drieën, Marie Sophie en ik, naar het restaurant van Triolet gegaan, een andere campus. Daar kun je eten voor ongeveer 3 euro hadden we gehoord en daar zijn we in een pizzeria beland. Pizza voor 2,80 wat wil je nog meer! Een volgende keer zullen we een ander restaurantje proberen. Het is maar 10 tot 15 minuten lopen van hier dus het is redelijk dichtbij.
Woensdag een les psychologie gehad en daarna met Raïssa, Laura en Sophie aan een project van marketing gaan werken. We moesten een marketing plan opstellen voor een bedrijf en we besloten maar een project met de Erasmus te maken omdat de Fransen ons er liever niet bij hebben.. ze vinden het te lastig met een van ons erbij denk ik, kost ze allemaal extra werk. Na een tijdje aan marketing gewerkt te hebben zijn we gaan eten in de cafetaria op school en daarna ben ik thuis verder gaan werken aan marketing en ben ik mijn presentatie vast door gaan lezen voor de franse cursus. Daarna even naar de supermarkt gegaan om eten te halen en wijn, die hadden we nodig voor het etentje van die avond. Laura had ons uitgenodigd voor een etentje, zij ging koken. Die avond heb ik gegeten met Laura, Marie, Marion, Sophie en Raïssa in de keuken. Gezellig avondje met de meiden, en ook een Frans sprekend avondje haha.
Donderdag naar school gegaan tot aan de middag. Even gegeten in de cafetaria op school en daarna thuis mezelf gaan voorbereiden voor de presentatie voor de Franse cursus die avond. Om half 4 weer richting school gegaan om het project van marketing in elkaar te zetten en uit te printen zodat we het de volgende dag in konden leveren. Daarna de cursus gehad en de presentatie die goed is gegaan. Na de cursus naar huis gegaan en gegeten. Verder op de avond niet veel gedaan, ben vroeg gaan slapen.
Vandaag, vrijdag, naar school geweest tot half 4 en vanavond rond half 8 vertrekken we naar de stad om te gaan uit eten in het fonduerestaurant. We zijn met 21 man, het etentje is bedoeld als een soort ‘laatste keer’ dat we met z’n allen wat doen. Voor iedereen komen de tentamens dichtbij dus iedereen zit vooral in de boeken nu, er zijn er ook een aantal die al bijna vertrekken naar huis. Dus hopelijk wordt het gezellig. Daarnaast is er ook een kerstmarkt vanavond tot een uur of half 12 in de stad dus misschien dat ik daar ook nog even heel zal gaan, het zal er aan liggen hoelaat we klaar zijn in het restaurant.
Verdere plannen voor het weekend heb ik nog niet.. Het enige dat ik al zeker is, is dat ik me moet gaan voorbereiden op de tentamens die ik vanaf 12 december heb.
Dus even kort samengevat, het gaat nog steeds goed hier. Het feesten wordt wel minder maar dat komt doordat de tentamens in de buurt komen en ook ben ik op de een of andere manier eerder moe in de avond. Misschien doordat het om 6 uur in de avond al helemaal donker is .. ik weet het niet. In ieder geval heeft m’n warme bedje steeds vaker de voorkeur dan de kou buiten haha. Het weer is opzich nog redelijk overdag, maar ’s avonds wordt het heel koud en is een winterjas echt nodig. Inmiddels duurt het nog maar twee kleine weekjes voordat ik naar Italië vlieg samen met Sophie en Luca. Heb er heel veel zin in! In de gezelligheid maar ook om Italië te zien en ontdekken. De lessen voor mij op school zijn trouwens al bijna afgelopen.. Vandaag heb ik de laatste les gehad van de lessen die ik heb gevolgd in het 2de jaar. Volgende week heb ik dus alleen de lessen van het 1ste jaar, en dit zijn er maar 5 geloof ik, dus dat wordt een lekker weekje, maar zal wel veel moeten leren natuurlijk . Maar na volgende week zijn ook de lessen van het 1ste jaar klaar, dus het stelt nu allemaal niet veel meer voor de schoolperiode hier. De tentamens van het 1ste jaar duren tot en met 17 januari, en ik heb met Sophie gepland om ongeveer de 20ste van januari te vertrekken naar Nederland. We zullen waarschijnlijk beginnen met inpakken na de tentamens. Dat betekent dus dat ik in Nederland nog iets van 10 dagen heb voordat de lessen op het Avans weer beginnen, die beginnen 30 januari weer.
Verder vind ik het nog steeds heel leuk dat jullie berichtjes achterlaten op de reisverslagen die ik schrijf, dan krijg ik in ieder geval het idee dat jullie het nog steeds lezen haha :)
Wat ik trouwens nu echt begin te missen, dat zijn natuurlijk de mensen thuis die ik mis, maar wat ik nu ook mis is dat ik gewoon weer rond wil lopen in een huis.. en niet dat ik na twee stappen gezet te hebben aan de andere kant van mijn ‘huis’ ben. Ook de bank mis ik. Ik heb hier een bed dat ik als een bank gebruik, daar zit of lig ik altijd maar, maar in m’n bed val ik altijd veel te snel in slaap haha. Soms als ik klaar ben met m’n lessen op school of op andere momenten, pfff geen Frans meer nu! Ik wil even geen Frans meer horen. Haha heel af en toe denk ik oh doe gewoon normaal, of dan wil ik gewoon een les in het Nederlands volgen. Maar daar zal ik nog even op moeten wachten.
Ik laat snel weer wat van me horen, ik weet nu even niet meer wat ik wil vertellen.
Dikke knuffel en liefs vanuit Montpellier!

  • 02 December 2011 - 17:21

    Linda:

    so, kan die nog langer haha. bedankt dat ik er in voorkom, maar jij zat de hele tijd met je hand voor je knotje dus ik kon niets zien grapjas. ben wel blij dat je dat niet echt gedaan hebt want is sund van je mooie haar.
    ik had pas ook een keer dat een gezellige auto een plas over mijn been liet gaan echt jonge, altijd fijn zoiets..
    haha aan de water gegaan? werden jullie dat chloorwater zat dan omdat jullie zoveel hadden gehaald haha. ik heb ook dat shirtje van de Bershka met: enjoy this moustache party! haha, wel grappig.
    haha, tjaa ons huis heb je eenmaal niet gelopen in twee stappen. maar binnenkort heb ik mondelingen voor frans dus ik kan wel wat bijles gebruiken als je terugbent, dan hoef je het frans spreken ook niet meer te missen want een beetje kan thuis geen kwaad, toch?
    Italie zit er al bijna aan te komen en het is al 2 december dus over 8 dagen en 1 maand kom je alweer naar huis en ben ik geen enigskind meer!:D
    ik heb trouwens vandaag heel erg veel gewerkt aan mijn pws. heb heel veel uren kunnen maken vandaag dus dat is goed. gister hadden we trouwens ook een vrouwtje van DUO over studiefinanieringen met 3 klassen in de collegezaal haha. leraren waren echt sjagarijnig die dag..
    maargoed, hoe gaat het met mijn vestje? haha, ik zie wel wanneer ik hem terugkrijg want dat duurt nog wel even hihi. houdoe he xx

  • 02 December 2011 - 17:30

    Papsie:

    Hee die Karin, nou dat was effe lezen zeg... wat een verhaal je kunt vast wel schrijfster worden ofzo. Ja het begint nu af te tellen dat je weer deze kant op komt maar allereerst heb je Barcelona, Rome en die andere plaats in Italie bij Luca nog tegoed. Ik zal tegen mama zeggen dat je weer een verslag klaar hebt, die ligt nl sinds gisteren ziek te bed met buikgriep. Goed van je dat je al een beetje aan het ontwennen bent en water drinkt in plaats van wijn en de kroeg verruilt voor je warme bed. Veel plezier vanavond met z'n allen bij jullie laatste gezamelijke avondmaal.
    Groetjes papa

  • 02 December 2011 - 18:56

    Frans:

    Hey Karina. Hier toch nog even Frans ! Vanuit austria dus eigenlijk franzel. Lees dat je goed scoort op school(3,5) en dat de wijntjes niet te duur zijn. Neem zon baby flesje maar eens mee voor je pa en Bertus. Dan doen ze er wat langer mee. Leuk om te lezen dat het je het zo goed naar je zin hebt daar. Wij wensen je hele fijne kerstdagen in Italië en geniet ervan wat je allemaal gaat meemaken. Groeten van ons allen.


  • 02 December 2011 - 20:02

    Trudy:

    Hoi die Karin,
    Joh, volgens mij heb jij 48 uur in een etmaal, wat doe jij veel op een dag. Studeren, uitgaan, lezen, koken, films kijken en dan ook nog heel lange reisverslagen schrijven. Maar volgens mij gaat het goed met je en met je studie. Doe nog maar even je best en geniet maar van je vakantie in Italie,
    groetjes, ook van Ed,
    Trudy

  • 02 December 2011 - 21:06

    Gijs:

    hee karin,
    leuk weer eens wat te lezen van je. Wat leuk die restaurants allemaal met die rolschaatsen enzo haha. En wat lekker die fondues allemaal. maar ik heb je al lang niet meer gesproken, zulle we weer een keer skypen of op msn? kunnen we even bij praten over school enzo. het is trouwens al wel weer snel dat je terug komt, eindelijk weer in nederland haha. Bij ons moet de winter bog echt beginnen, het regent hier maar een beetje. maar dit wordt te lang dus ik spreek je snel weer, ik mail je wel even haha.
    xxx

  • 05 December 2011 - 10:05

    Mama:

    Hey Karin,

    Hmm dat was een kort verslagje :P
    Natuurlijk lezen we dat nog. Zodra we een paar uur de tijd hebben ;) hahaha, maar het blijft leuk om te lezen.

    Oei je punten moet je idd ophalen in Januari, maar dat komt wel goed. En leren vanaf je bureau stoel werkt misschien iets beter. Dan val je niet zo snel in slaap. ;)

    Wel gezellig dat jullie met zijn allen nog een keer zijn wezen eten.

    xxx mama

  • 05 December 2011 - 14:26

    Iris:

    Leuk om weer een reisverslag te lezen, nog steeds goed naar je zin dus, ondanks alle drukte met school nu! Maar het einde begint in zicht te komen dus geniet er nog maar lekker van! We mailen nog wel! Dikke knuffel xxx

  • 07 December 2011 - 11:05

    Rob,Peggy En Kids:

    He Lieve Kain,

    We zijn je echt niet vergeten hoor!!!
    En wat en lekker lang verhaal om te lezen, de tijd begint nu echt op te schieten. Ga eerst maar lekker op vakantie, en geniet er maar van want naar heel dat harde leren, heb je dat wel verdiend. Als je terug komt van die leuke vakantie dan kun je je koffers weer gaan pakken.
    Bij ons gaat ook alles goed, en Gijs en Fleur hebben hun eerste raport gehad.
    Ze moeten er alle twee wel een beetje harder voor gaan werken.
    Maar dat komt ook wel goed.
    Nu dit was het zo wel weer een beetje, dit is niet zo lang als jouw verhaal maar jij maakt ook veel meer mee als wij.

    Groetjes en xxxjes van ons allemaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 31909

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 27 Mei 2017

Master Thesis in Zuid-Afrika

09 September 2012 - 31 Januari 2013

Stage in Valencia

25 Augustus 2011 - 30 Januari 2012

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: