Natale in Italia (Kerstmis in Italië) - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu Natale in Italia (Kerstmis in Italië) - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu

Natale in Italia (Kerstmis in Italië)

Door: karinvandentillaard

Blijf op de hoogte en volg Karin

09 November 2011 | Frankrijk, Montpellier

Ik heb een heeeeele hoop te vertellen deze keer, onder andere dat ik naar Italië ga hihi maar daar lees je een stuk verderop wel meer over! Van voor af aan: Maandagavond met Halloween ben ik met een aantal Franse klasgenoten op een terrasje gaan zitten. Halloween wordt echt gevierd hier, een heleboel mensen gaan verkleed en er zitten echt verschrikkelijke kostuums bij. Om 12 uur ’s nachts die avond was Victor jarig, heb hem die avond een heel leuk cadeautje gegeven haha. Hij verteld heel vaak dat ie de beste is, de mooiste, etc. En ik weet niet of jullie het liedje ‘I’m sexy and I know it’ kennen, van LMFAO? Dat is dus echt zijn liedje, en in zo’n soort kleding als in die clip gaat ie dus ooit een battle houden met Luca, de Italiaanse jongen. Waarschijnlijk gaan ze dit niet doen, maar als grapje praten we daarover. Dus ik dacht ik weet het ultieme cadeau en ik koop een onderbroek met glittertjes en van die onzin erop. En had er dus eentje gevonden samen met Sophie, een zwarte met glitters en roze eendjes. En daarbij had ik een kaartje gegeven en een verhaaltje erbij geschreven over de wedstrijd met Luca, en dat ie met deze onderbroek zeker zou gaan winnen.
Dinsdag was het heel slecht weer dus ben overdag een beetje thuis gebleven, aan school gewerkt, films gekeken en die dingen. ’s Avonds ben ik met Sophie naar de verjaardag van Victor geweest. Dit was een avondje met alleen maar Fransen dus dat was een hele goede oefening voor m’n Frans.
De volgende ochtend begon school weer en was de vakantie voorbij. Woensdag heb ik alleen een les psychologie gehad. Het was wel een van de ergste lessen ooit die ik hier heb gehad. We hadden een presentatie van een groep en daarna moest die groep een debat leiden die wij dus moesten voeren. We werden in twee groepen verdeeld, ik zat in een groep met 6 erasmusstudenten, dus die discussie werd vooral gevoerd door de overige 7 Franse studenten omdat wij niet zo veel in konden brengen. Dit was echt een veel te lastige opdracht voor mij, voordat ik begreep wat de volgende vraag of stelling was, en dan weer luisterde naar de mening van andere studenten, was de stelling al voorbij. Af en toe werden we ook aangesproken van oké, wat vind jij er van. Maar dat was gewoon echt haast niet te doen om daarop te antwoorden, dat verliep dan ook niet zo soepel. Die vrouw ging ook nog stoer doen dat wij meer moeten zeggen en dat het toch maar lastig is dat wij de taal nog niet zo goed spreken. Dit vertelde ze dan in het super snel Frans, na het debatteren wanneer we met de hele klas waren, en ze was grapjes aan het maken enzo. Naja, lekker laten praten denk ik maar. Na die les ben ik naar huis gegaan en heb toen van 11 tot 17 geslapen en film gekeken. Daarna is Luca hier gekomen en zijn we spaghetti gaan koken met ui, spekjes, spinazie en crème fraîche. Als nagerecht hadden we gebakken aardappels.. heel Italiaans is dat volgens Luca, pasta als hoofdgerecht en aardappelen als nagerecht. Ook Harry is hier komen eten. Daarna zijn we naar het Jaun-Jaure plein geweest, onderweg Harri en Aaron nog opgepikt met de tram. Op dat plein heb je allerei kroegjes en in de ene kroeg is het van 6 tot half 7 happy hour, in de volgende kroeg is het dan van half 7 tot 7 uur happy hour, en zo verder tot 9 uur. Op een terras zijn we nog een hele groep erasmus tegengekomen en daar zijn we toen bij gaan zitten. Later kwamen we Andrea, Raïssa, Jyoti, Sean, Silke en Maxime tegen en hun waren op weg naar Circus, een mix tussen kroeg en een plek waar je gewoon lekker chill kunt zitten, en we zijn met hun meegegaan daar naar toe. Na Circus ben ik met Luca en Sophie naar huis gelopen en zijn we gaan slapen.
Donderdag ben ik naar school gegaan en heb daarna een film gekeken en huiswerk gemaakt voor de Franse cursus voor die avond. Donderdag was het heel erg slecht weer, er was een stuk boom afgebroken door de storm hier op de campus. Die was over het wandelpad gevallen voor ons gebouw. Ik zat op een gegeven moment met Sophie op de kamer en het waaide de hele tijd superhard, en opeens hoorde we me toch een hard geluid! Dat was dus de boom die was afgebroken. Maar die zagen we niet omdat het donker was en heel hard regende, de volgende ochtend toen we naar school moesten lopen pas.
Vrijdag was een lange dag school, toen ik thuis kwam heb ik een film afgekeken met Sophie en om 6 uur ben ik met Annelies, Luca, Marie, Laura en Sophie naar place Jaun-Jaure geweest voor de kroegentocht. Ook al regende het superhard toen we aan het reizen waren, maar nog een avond thuis zitten vonden we ook niks. Het weer is die avond ook beter geworden, het was alleen een grote bui. We zijn naar de Fitzpatrick’s Irish pub gegaan om mee te beginnen. Hier gebeurde zo iets grappigs hahaahha Sophie brak een glas met haar hoofd haha echt geweldig. Daarna zijn we naar een kebabzaak gegaan en hebben we allemaal een broodje kebab met frietjes op. Na het eten zijn we naar een Spaanse bar gegaan en daarna naar Barberousse. Dit bleek dus de Rum bar te zijn van de eerste avond, met Leo en Alexis. Rond een uur of 12 zijn we naar huis gelopen, de trams reden niet meer door het weer, ookal was het toen al lang weer droog en gestopt met stormen.
Zaterdag heb ik geslapen tot 10 uur en ben rond 1 uur met Sophie boodschappen gaan doen. Nouuu dit was me een avontuur. Heb me nog nooit zo ongemakkelijk gevoeld in de auto. Het was zo’n enorm slecht weer, maar dat hadden we niet in de gaten toen we naar buiten keken vanuit ons raam. Alle straten waren bedekt met een hele laag water, het was gewoon bijna een zee met golven! Want als auto’s langs je reden kreeg je gewoon een hele golf over je heen, zonder grappen, een golf tot op het dak toe. Het regende kei hard het eerste stuk van de rit dus we zagen haast niets. Heb heel de weg maar maximaal 40 gereden, harder kon ook niet want het water kwam tot een paar centimeter hoog. Zoiets had ik echt nog nooooit meegemaakt! Ik kon het ook niet geloven op het moment zelf. Het stroomde van boven naar beneden met een behoorlijke snelheid als je die opritten had van bijvoorbeeld de snelweg. Het was eechhhhht heel apart. Op de terugweg was het droog en was de regen al best ver weggetrokken gelukkig. Echt een enorme bende is het hier ook al regent het maar een beetje. Het water kan nergens weg hier..
Na het boodschappen doen heb ik me geprobeerd te concentreren op het leren voor de tentamens. Het was echt een lastige avond om m’n concentratie te vinden. Maar heb uiteindelijk toch nog een tijd geleerd totdat ik slaap was gevallen.
Zondag heb ik uitgeslapen tot kwart voor 11 en ben daarna verder gegaan met logistiek, met het vertalen van de aantekeningen om meer duidelijkheid te krijgen. ’s Avonds geleerd, een film gekeken met sushi, en daarna weer verder gegaan met leren totdat ik in slaap viel.
Maandag had ik m’n eerste twee tentamens. Logistiek en Bedrijfsorganisatie. Ze waren behoorlijk pittig maar we zullen zien wat ik er van heb gemaakt. Ik ben bang dat ik Logistiek niet heb gehaald, het was een ingewikkelde toets en ook was er te weinig tijd. De toetsen duren 1 uur. Voor de toets van Bedrijfsorganisatie had ik genoeg tijd maar bij Logistiek totaal niet. Zelfs de Franse studenten zaten bijna allemaal tot de eindtijd van het tentamen. En bij ons als erasmus studenten komt er dan nog bij dat we de halve toets moeten vertalen. Gelukkig dat we een woordenboek mochten gebruiken, dat scheelt wel. Wat ook heel krom is hier aan meerkeuzevragen is dat je -2 punten aftrek krijg wanneer je een fout antwoord hebt gegeven. Geef je een goed antwoord dan krijg je +2 en geef je geen antwoord dan krijg je 0 punten.
Na deze tentamens, ik was om 15 uur klaar, ben ik thuis volle bak gaan leren voor wiskunde en statistiek. Hierover heb ik een veel beter gevoel, hopelijk heb ik deze met een voldoende afgerond. Ook heb ik deze avond een klein half uurtje met opa en oma geskyped. Heel leuk om die weer eens te zien en te spreken.
Dinsdag heb ik het tentamen wiskunde & statistiek gemaakt, in de middag thee gedronken met Marie en Sophie. Verder een beetje lui gedaan thuis haha, het regende weer eens buiten. ’s Avonds ben ik naar Point Zero gegaan, naar een Netherlands Party. Maar helaas werden er maar tot 23 uur Nederlandse nummers gedraaid dus dat deel heb ik gemist.
Nu is het woensdag en ben ik nog niet verder gekomen dan opstaan en ontbijten. Ik had eigenlijk vanmorgen om 8:15 uur een les psychologie, maar daarvan wist ik gisteren dat de les uitviel dus ik heb lekker kunnen uitslapen vandaag. Wat ik vandaag nog ga doen is leren voor het laatste tentamen dat ik morgen heb, Spaans.
Dan zal ik jullie nu het grote nieuws vertellen over Italië! Afgelopen donderdag kregen Sophie en ik de uitnodiging van Luca om met hem mee te gaan naar Sorrento, waar zijn familie woont. Toen zijn we het een en ander uit gaan zoeken, op internet gezocht naar bezienswaardigheden en die dingen, ook in Rome. Want de reis ziet er als volgt uit: we gaan met z’n 3e naar Barcelona, we moeten nog bedenken hoe, trein, auto, etc. Dan blijven we daar 1 nacht slapen of we trekken 1 nacht door tot dat het zondag ochtend is en we gaan vliegen. Zondag 18 december vliegen we om 6:15 uur naar Rome toe vanuit Barcelona. Dan gaan we in Rome het een en ander bekijken, ben heel benieuwd want ik heb Italië nog nooit gezien. Omdat Luca in Rome studeert en daar vrienden heeft, heeft ie geregeld dat we bij iemand kunnen slapen. Dit betekent dus geen kosten aan een hotel. Daarna gaan we naar Sorrento, dit is 3 uur van Rome af. Luca had het er over dat zijn moeder ons misschien op wilde halen, maar mocht dat niet zo zijn dan zullen we een trein moeten pakken denk ik. Dan zijn we dus nog een aantal dagen in Sorrento in het huis van zijn ouders, dus weer geen kosten aan overnachting. Ik vlieg samen met Sophie terug op 27 december om 17 uur ergens. 9 dagen hebben we dus om zo veel mogelijk te zien van Rome en Sorrento. Luca blijft tot en met na Nieuwjaar in Italië dus die zal later terugvliegen. Maar ik vind het echt super tof dat ik naar Italië ga. Het is ook een keer op een andere manier dan gebruikelijk kerst vieren, dus wat ik daar mee ga maken zal ik sowieso noooooit vergeten! Met Nieuwjaar ben ik dus weer terug in Montpellier. Er zijn een aantal studenten die naar huis gaan in de vakantie maar ook een aantal die hier blijven dus dat gaat ook leuk worden!
Dit was het dan weer voor nu, jullie horen snel weer van me! XXX

  • 09 November 2011 - 15:57

    Linda:

    hahaha roze eendjes !
    wij hebben hier gelukkig geen last van die regen hihi, wel leuk naar italie. je bent er dan toch dus ja. barcelona ben je al wel een keer geweest maar veel plezier dan daar in de kerst! ik weet nog niet wat wij dan gaan doen maar dat hoor je nog wel van me.
    ik heb afgelopen weekend echt een kort weekend gehad als het om slapen gaat haha. spreek jee xx

  • 09 November 2011 - 17:27

    Papa:

    Hoi Karin, wat een groot verslag! Het meest wist ik allemaal al van msn en skype, maar toch leuk om nog eens te lezen. Ik vraag me wel af hoe Sophie dat glas met haar hoofd stuk gemaakt kan hebben. We hadden echter niet in de gaten dat je zo erg graag naar Italië wilde toen je dat vroeg, maar dat je daar erg naar uitziet blijkt wel uit jouw schrijven.
    Wat minder duidelijk is hoelang je in Rome blijft? Ik zou zeggen blijf daar nog een dagje langer als dit nog niet 1 dag is, om alles te bekijken... maar dat moet je dan maar zien.
    Groetjes XXX Papa

  • 09 November 2011 - 18:43

    Karin:

    Ja dat gebeurde doordat ze moest lachen en naar voren ging met haar hoofd haha.
    Klopt op dat moment was ik ook nog aan het denken, en zat ik te twijfelen van wil ik wel van huis weg zijn met kerst.. Maar toen ik er nog een dagje over had nagedacht en al van alles had besproken met Sophie en ook met Luca dacht ik van dit moet ik gewoon doen! Dit wil ik niet missen. Vandaaarrr hihi.. X

  • 10 November 2011 - 07:19

    Monique Van Os:

    Leuk reisverslag, staat vaak een meisje bij je op de foto lang blond haar. Heeft veel van linda weg. Ben blij dat het goed met je gaat en dat je het naar je zin hebt.
    Groetjes uit volkel

  • 14 November 2011 - 16:34

    Linda:

    haha karin, veel mensen zien iets van mij in Sophie xd. ons mam zei pas ook al dat oma heel eventjes dacht dat ik ook in Frankrijk was op het begin voor wij langs waren geweest. want 1x keek ze heel snel even en dacht ze dat ik dat was vertelde ze? maarja, ik ben bij me zussie :p

  • 19 November 2011 - 15:29

    Linda:

    grapjee, mam zei oma maar ze bedoelde monique ;p ik dacht er ware meer mense haha maar dat is dus niet zo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 31906

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 27 Mei 2017

Master Thesis in Zuid-Afrika

09 September 2012 - 31 Januari 2013

Stage in Valencia

25 Augustus 2011 - 30 Januari 2012

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: