Time is flying .. - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu Time is flying .. - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu

Time is flying ..

Door: karinvandentillaard

Blijf op de hoogte en volg Karin

08 Oktober 2011 | Frankrijk, Montpellier

Hier is ie weer, m’n volgende reisverslag. Het is al weer een tijdje geleden en er is weer veel gebeurd dus geniet maar van een lang verhaal haha
Twee weken terug, op zondag, was het plan om naar het strand te gaan met Marie (Oostenrijk), Laura (Finland) en Sophie. Maar omdat het bewolkt was en wat miezerde in de ochtend hadden we een ander idee, we gingen schaatsen! Was heel gezellig, niet gevallen gelukkig, en daarna zijn we bij de McDonald’s gaan eten. En tegen de verwachtingen in van thuis was en is dit nog steeds de eerste keer geweest dat ik in Montpellier bij de McDonald’s heb gegeten haha. Zondagavond heb ik even contact met thuis gehad, mijn kamer opgeruimd en een filmpje gekeken.
Maandag van 9 tot half 4 naar school geweest, daarna thuis wat gegeten en even geslapen tot 8 uur. We waren uitgenodigd voor een feestje bij een klasgenoot van Sophie thuis. Na het eten zijn we opgehaald door Victor, ook een klasgenoot van Sophie, met de auto en zijn naar het feest gegaan. Dus die avond heb ik flink aan m’n Frans gewerkt door al die Franse studenten, wel heel leuk!
Dinsdag was ik om 8h15 weer van de partij op school tot 11 uur gelukkig maar. Op dinsdag heb ik eerst een uur hoorcollege in Wiskunde & Statistiek, en daarna heb ik een gewone les in dat vak in een lokaal. Ben daarna rond 12 uur naar het strand gegaan met Sophie en Marie tot iets van 17 uur. ’s Avonds was er weer een erasmusfeestje in le Point Zero. ’s Woensdags heb ik maar 1 lesuur om 8h15 dus het was geen probleem dat het weer laat was geworden de avond ervoor. De hele les werden er presentaties gegeven dus ik hoefde alleen maar te luisteren. Ik was die dag al om kwart voor 10 klaar, dus ben toen in de middag naar Université Montpellier 3 gegaan voor de verzekering maar die afdeling was al dicht en nog even naar de stad gegaan. Heb toen slippers gekocht want 1 paar was kapot, wattenschijfjes en zakdoekjes. Ik heb heel vaak een loopneus hier haha, heel apart maar misschien omdat het zo warm is. Ik was rond 7 uur terug van de stad en heb die avond na het eten op internet gezeten en ben daarna gaan slapen.
Donderdag was ook een kort lesdagje, was weer klaar om 10h45. Ben toen weer naar Université Montpellier 3 gegaan om m’n verzekering te regelen, maar toen werd ik doorgestuurd naar de locatie in de stad. Ik ben toen met Sophie rond half 4 naar de stad gegaan om de verzekering te regelen en we hebben daar toen anderhalf uur gewacht. Rond half 6 gingen we daar weer weg. Echt niet normaal, álles duurt hier lang. Ik sta dagelijks minstens 20 minuten in de rij in de kantine op school en soms is dit wel 3 kwartier. Dit is met heel veel meer dingen zo, die Fransen die werken gewoon echt niet door en ze hebben echt geen goede systemen. Dat is echt iets wat ik mis van Nederland. Stel je voor een half uur in de rij voor je eten, op het Avans is dit maximaal 1 minuut?!?
Maar goed, na het regelen van die verzekering gelijk doorgegaan naar de Cours de FLE, de Franse cursus, waar we dus te laat voor waren want die begint normaal om half 6. Maar we wilden die verzekering snel geregeld hebben en als we de rij waren uitgestapt hadden we daar al ruim een uur in de rij gestaan en gingen we met lege handen naar huis. Nou, na de cursus zijn we thuis gaan eten en omkleden en zijn toen naar Manhattan bar gegaan, daar was een American Party ook weer voor de erasmusstudenten. Ik heb su-per veel gelachen die avond, waarschijnlijk ook omdat ik een wijntje te veel op had. Weer heel veel erasmusstudenten gezien en gezellig gepraat. Er was wel zo iets vies! De vrouwen wc daar was helemaal vol, tot aan de rand van de wc-bril zat water, plas en wc-papier! En ik ben der ook met m’n stomme hoofd boven gaan hangen hahah maar ik moest echt heel nodig. De reis naar huis heeft ongeveer een uur geduurd samen met Sophie die er ook een beetje vanaf was. We waren de Manhattan bar een minuut uit en we hadden alweer aanspraak. We vinden het leuk om in het Nederlands te roddelen over mensen, het zou wel heel erg zijn maar ook heel grappig als ooit iemand ons kan verstaan als we over diegene iets hebben gezegd. Maar dat is ons nog niet gebeurd. Maar die avond zei Sophie tegen mij over twee jongens waar we langs af liepen; Wow hun zijn klein. Wij hadden onze hakken aan haha, maar toen waren we met ze aan de praat geraakt en zijn we met hun naar de tram gelopen wat iets van 10 minuten lopen was. We wilden supergraag wat eten, en die jongens zeiden tegen ons dat de McDonald’s op place de la comédie tot 2 uur ’s nachts open was. Dus we komen daar aan bij de tramhalte en de tram stond op een gegeven moment voor onze neus, de laatste tram van die avond! En wij waren niet ingestapt, heeeel stom. Maar het drong gewoon niet tot ons door, Sophie zei heyyy hhaahaha daar heb je onze tram. En de jongens riepen vanuit de tram, kom we gaan naar de McDonald’sss! Nou toen zijn we dus gaan lopen naar place de la comédie met z’n tweetjes. Komen we daar aan, is de McDonald’s dicht. Zijn we andere tentjes gaan zoeken, maar ook de kebab enzo was dicht. Toen hebben we uiteindelijk een winkeltje gevonden en daar hebben we kaaschips gehaald en daarna zijn we weer verder naar huis gelopen. We kwamen aan bij de campus, en je hebt eerst nog een hek van misschien 100 meter, geen idee hoe lang die is. En als je aan het begin van het hek staat zie je gewoon ons gebouw en ons kamertje. En we wilden echt heel snel thuis zijn en slapen, dus zijn we over het hek geklommen van de campus hahaha.
Vrijdag had ik les van 8h15 tot 15h30. Dit was wel even een heftige dag. Wat ook nog even voorschut was deze dag: ik was met Sophie en Raïssa gaan eten in de kantine, maar we hadden zo lang in de rij moeten staan dat we in minder dan 5 minuten ons eten op moesten eten en in de les moesten zijn. We hadden een plat du jour, dat is elke dag een ander gerecht. Dan heb je bijvoorbeeld aardappelpuree met boontjes en een stuk vlees voor €3,50. Zo’n bord hebben we dus alle drie in een paar minuten naar binnen gewerkt en zijn we snel naar de les gegaan. Maar we waren al te laat toen we daar aan kwamen en hij was begonnen met het hoorcollege. In een hoorcollege zitten 100 studenten, en wij kwamen met z’n drieën binnen en de docent die zei van alles tegen ons maar we konden het niet verstaan. Bleek dus dat ie het had over ons te laat komen en dat ie dat niet accepteert. Maar een andere student zei hardop tegen de docent: Oh meneer hun zijn erasmusstudenten hun snappen het nog niet zo goed. Iedereen lachen! Stonden we daar met vraagtekens van mogen we nou naar binnen of niet? Haha. Toen ik thuis was rond 16 uur ben ik met Sophie boodschappen gaan doen voor die avond. We hadden een international dinner georganiseerd en er werd Fins gekookt, Oostenrijks, Noorweegs en Nederlands. We hebben met z’n 7e gegeten. Was heel erg gezellig. Daarna ben ik naar Rockstore gegaan, een soort discotheek in de stad, met Fabio, Sandre, de twee Joachim’s, Laura en Marie.
Zaterdag was ook een hele gezellige dag, ik ben met Sean, Maxime, Sophie, Raïssa, Silke, Laura en Andrea naar Avignon gereden in twee auto’s. Een hele mooie stad en heb het echt heel leuk gehad daar. Zijn er nog wat dingen gaan bezoeken, onder andere een kasteel dat echt super mooi was en je had super mooie uitzichten daarboven en ook de Pont d’Avignon, dat is de brug die nooit is afgemaakt. Het was een leuke maar vermoeiende dag geweest, van 9h30 tot 23h30 van huis geweest en ben toen ik thuis kwam niets speciaals meer gaan doen.
Zondag heb ik echt heel lang geslapen, bijna 12 uur. Heb de was gedaan die dag en ben ’s avonds gaan uit eten met Julia en Sophie. Daarna zijn we Nicola, Andrea en Daniele tegengekomen en zijn we met hun op een terrasje gaan zitten.
Maandag en dinsdag een beetje rustig aan gedaan en ben naast school niet uitgegaan die dagen. Maandag heb ik altijd een lange schooldag, maar dinsdag was ik weer vroeg klaar en heb toen in de middag gewerkt aan de presentatie voor het vak Psychologie des Organisations. Jaja, ik heb m’n eerste presentatie in het Frans er op zitten en het ging redelijk maar vond het echt niet leuk haha. Heb de presentatie samen met Sophie mogen doen, dat scheelde dan weer wel. We zitten eigenlijk allebei in een andere klas, maar ik ben nu voor 1 les in Sophie’s klas gekomen om te presenteren. De presentatie ging over Nederland en was eigenlijk bedoeld voor onze medestudenten. De meeste van hun gaan volgend jaar naar het buitenland om te studeren, en dit is dan als voorbereiding op hun keuze. Er zitten ook Finse, Oostenrijkse en Spaanse erasmusstudenten in de klas dus zo hebben ze voorlichting gekregen over een paar landen. De presentatie ging over Nederland, ’s-Hertogenbosch en Avans Hogeschool. Na school ben ik met een groepje van 5 naar het appartement gegaan van een groepsgenoot en daar hebben we gewerkt aan een project voor het vak Mercatique. Rond 7 uur ’s avonds was ik thuis en ben ik me snel om gaan kleden voor de verjaardag van Laura. We zijn rond 8 uur naar de stad gaan om sushi te eten en daarna zijn we naar Macadam gegaan, een bar, om Laura’s verjaardag te vieren.
Donderdag heb ik school gehad tot 12 uur, heb verder overdag niet veel gedaan en ’s avonds ben ik eerst naar de Franse cursus gegaan en daarna met Sophie naar Nico’s huis gegaan, daar was een soort van feestje en daar zijn we gezellig wat gaan drinken. Rond 12 uur zijn we toen doorgegaan naar La Cote, een discotheek die tegenover de l’Obar zit waar ik waarschijnlijk wel is over heb geschreven. In La Cote was een feest voor onze universiteit, dus ik heb een heleboel mensen leren kennen en gezien van onze school en onze opleiding. Vond het echt heel leuk, dat zijn echt de leukste uitgaansplekken, La Cote en l’Obar, maar helaas zitten die wel op kwartier afstand ofzo. En je kunt er met de bus ook komen maar dan moet je maar geluk hebben dat je in de bus past. Ik ben er ook nog niet geweest met de bus, alleen met de auto, er heeft telkens iemand gebobt.
Vrijdag heb ik school gehad tot 15h30, ben toen ik thuis kwam in slaap gevallen, heb met Sophie gekookt rond een uur of 9 en ben gewoon lekker thuis gebleven die avond. Ik heb een paar afleveringen van gtst gezien en een aflevering van the voice of holland. Echt leuk dat ik die hier aan kan, kan ik dat toch nog een beetje volgen.
Nu is het zaterdag en heb ik eerst lekker geslapen tot 10 uur, ontbeten en ben toen aan de slag gegaan met m’n reisverslag. Ik zie dat ik heel wat heb geschreven en ik weet zo ook even niets meer te vertellen. Ik ga er nog wat foto’s bijvoegen en dan laat ik het hierbij voor vandaag. Ik laat snel weer wat van me horen. Heel veel liefs, en ik mis iedereen stiekem al een beetje! X

  • 08 Oktober 2011 - 10:46

    Mama:

    Tjee Karin, het is idd al een heel verhaal maar het is wel leuk om te lezen. :D
    Toppie dat je het daar zo goed naar je zin hebt.

    mama
    p.s. en we missen jou stiekem ook wel ;)

  • 09 Oktober 2011 - 18:27

    Linda:

    so, kon je verhaal nog langer haha. die regelingen hier zijn ook niet 100% hoor, op school crashen die apparaatjes ook zo vaak. ooh karin je mag niet over hekken klimmen, wij gaan der tenminste nog langsaf hihi.
    tja, als je zoveel wijntjes naar binne werkt moet t er ook uit hea, maar die toiletten zijn wel heel erg vies..

    ik mis jou stiekem ook wel hoor x

  • 09 Oktober 2011 - 19:52

    Norbert:

    hallo karin nog bedankt voor de mooien kaart .
    wat een verhaal zeg leuk dat het zo goed daar maar je gaat let je wel op met al dat drinken dadelijk val je nog een keer in die ple .
    hier is alles goed en we missen jouw leuken lach hier ook . nou de groetjes en een knuffel van ons beiden

  • 10 Oktober 2011 - 08:21

    Rob En Peggy:

    Hoi Lieve Karin,

    Zo, wat een lang verhaal.
    Wel weer erg leuk om te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt.
    Denk je er wel een beetje aan dat je niet teveel drinkt, dat doen wij ook niet.
    Leuk zeg al die foto's, je kunt wel zien aan je kleurtje dat het mooi weer is in dat verre Frankrijk.
    Ik heb de foto's ook aan jouw grote vriens Bart laten zien en je raad nooit wat hij zei, kaka ka ka dat was erg leuk.
    Hij herkende jou dus wel op de foto's,
    Heel veel groetjes en xxxjes van ons allemaal.

    Rob en Peggy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 31902

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 27 Mei 2017

Master Thesis in Zuid-Afrika

09 September 2012 - 31 Januari 2013

Stage in Valencia

25 Augustus 2011 - 30 Januari 2012

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: