Het einde van mijn avontuur is al in zicht ... - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu Het einde van mijn avontuur is al in zicht ... - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Tillaard - WaarBenJij.nu

Het einde van mijn avontuur is al in zicht ...

Door: Karin van den Tillaard

Blijf op de hoogte en volg Karin

23 April 2017 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Intussen heb ik mijn tweede echte braai gehad! Anne en ik waren uitgenodigd voor een braai door onze begeleider hier van NWU. Een flesje wijn hadden we hem cadeau gedaan, en een aardappelsalade en droewors (droge worst) hadden we meegenomen voor bij de braai. Wat er hier anders gaat in vergelijking met een barbecue bij ons, is dat alles op de braai wordt klaargemaakt, en daarna wordt al het eten pas geserveerd. Ze braaien hier op hout, en niet zoals bij ons op briketten of houtskool. Alles wordt nadat de mannen, het is hier ook een typisch mannen-ding, klaar zijn met braaien gezamenlijk opgegeten. Bij het vlees wordt ook salade en pap gegeten. Pap bestaat uit gekookt wit maïsmeel, en daar gaat dan een sausje overheen. De braai was overigens al vroeg op de middag, om 13:00 uur werden we opgehaald en we waren rond etenstijd weer thuis. Het was zoals ze noemde ‘een late lunch’. Daarna ben ik naar Vida Verde en nog naar een ander café geweest samen met Symen en Marissa die ook op de braai waren, en nog twee vrienden van hen. Daar hebben we geborreld en een heerlijk kaasplankje op.

Van 6 mei tot en met 24 mei ga ik samen met Anne en Iris een hele mooie reis maken in Zuid-Afrika. Alles is inmiddels geregeld: de vliegtickets, de hostels, en de auto. Onze trip gaat er als volgt uitzien. Op 6 mei vliegen we met zijn drieën van Johannesburg naar Durban. Vanaf daar huren we een auto en rijden we naar St Lucia. Dit is een stadje aan de kust in het oosten, in de provincie KwaZulu-Natal, dat bekend staat om de vele nijlpaarden die daar leven, in het wild! Nu heb ik mij laten vertellen dat die alleen ’s nachts zullen rondlopen op zoek naar eten, omdat zij hun lichaamstemperatuur niet kunnen regelen en overdag dus in het water moeten blijven anders is het te heet voor ze. Vanuit St Lucia zullen we de big five gaan zoeken in het Hluhluwe (je spreekt het ongeveer uit als: shloeshloewe) Imfolozi Park. En ook zullen we naar Cape Vidal rijden, niet heel ver van St Lucia vandaan. Dit schijnt het mooiste te zijn in het gebied daar. We rijden terug naar Durban en vliegen vanaf daar naar Port Elizabeth, een havenstad, op 10 mei. Daar zullen we drie dagen overnachten en van alles in de omgeving gaan bezichtigen. Op 13 mei zullen we dan aankomen in Mossel Bay, wat ongeveer halverwege de Garden route ligt. En van 16 mei tot en met 24 mei zullen we in Kaapstad zijn, waar uiteraard erg veel te zien is! Er schijnen mooie autoroutes te zijn, en natuurlijk zullen we de bekende hotspots opzoeken. De route die we gaan rijden vanaf Port Elizabeth naar Kaapstad wordt ook wel de Garden route, of Tuinroute, genoemd. Op deze route zouden de mooiste spots te vinden zijn, waaronder strandjes en natuurparken. Op 24 mei zullen we vanaf Kaapstad naar Johannesburg vliegen, en vanaf daar weer naar Potchefstroom teruggaan. En vanaf dat moment zal het echt aftellen zijn voordat ik naar huis kom, want op 27 mei vlieg ik al weer terug.

Afgelopen weekend (het Paasweekend) ben ik een weekendje naar Marquard geweest samen met Anne, één van mijn begeleiders van NWU heeft daar een huis. Een erg groot en leuk huis, met tafelvoetbal en een pingpongtafel! Op vrijdagmiddag net na 12:00 uur zijn we daar aangekomen. Nadat we het huis hadden verkend zijn we naar het levendige deel van het dorp gelopen, één straat met daarin alles wat er te vinden is in Marquard: supermarkten, cafés, restaurants, tankstations, winkeltjes. Die avond heb ik een heerlijke pizza gegeten bij Marco’s Pizza, met onder andere kaas, champignons, feta en avocado. Mijn eerste pizza sinds ik in Zuid-Afrika ben, en ik heb er van genoten! De volgende dag ben ik met Anne naar Golden Gate Highlands Nature Park gereden, zo’n 2 uur van Marquard af. Dit park staat bekend om te verschillende lagen en kleuren zandsteen in de rotsen. De route er naartoe alleen al was echt prachtig, hele mooie landschappen. En ook in Golden Gate vond ik het erg mooi. We zijn begonnen met een wandeling naar boven en hadden vanuit daar een heel mooi uitzicht. Het is heel bijzonder hoe die rotsen er uit zien, met al die verschillende kleuren en lagen. Vooral het laatste stukje van de route ging best wel stijl omhoog, maar het weer naar beneden gaan vond ik spannender dan naar boven klimmen. Nadat we weer aan het begin van de route waren hebben we een autoroute gedaan. Daarna zijn we naar Clarens gereden, een dorpje heel dichtbij, wat een beetje vergelijkbaar was met Parys qua sfeer en winkeltjes. Na over de markt gelopen te hebben en het bezoeken van winkeltjes zijn we gaan eten en uiteindelijk weer terug naar Marquard gereden. Op paaszondag heb ik met Anne een paasontbijt gehad bij Ben Navis. Die plek dat was echt net een sprookje, zo mooi. De omgeving, de tuin en de hele sfeer die daar hing was echt bijzonder. Een hele mooie plek! Ben Navis is een boerderij die bekend staat om de kersenwijnen die ze daar maken. Nadat we een wandeling hadden gemaakt in de omgeving hebben we een lekkere thee gedronken, rooibos-kersen thee, en uiteraard hebben we ook een proeverij gehad van de verschillende kersenwijnen en -likeuren die ze maken. Op de middag zijn we weer naar Marquard gereden en ons daar vermaakt met wijn, chips, en een potje kaarten. Maandagochtend zijn we weer naar Potchefstroom gereden, een rit van ongeveer 4 uur inclusief een pauze.

Sinds deze week ben ik volop bezig met data verzamelen voor mijn scriptie. Ik ben weer vier interviews verder, en inmiddels heb ik 20 uur aan observaties in de klas. Er is nog erg veel te doen in een hele korte tijd, maar ik hoop dat het allemaal goed komt. Volgende week bestaat maar uit drie schooldagen, en de week daarop uit vier, en dan is het al tijd om te reizen! De tijd gaat echt ongelooflijk snel. Nadat ik al mijn data heb verzameld voor mijn scriptie over twee weken, mag ik drie weken gaan genieten van het mooie Zuid Afrika!

  • 23 April 2017 - 15:17

    Coby:

    Jeetje Karin, wat gaat de tijd snel en wat ben ik jaloers. Ziet er supertof uit allemaal en met je scriptie komt het ook wel goed. Ga er nog lekker van genieten meis en hou ons op de hoogte

  • 23 April 2017 - 22:08

    Linda:

    Ziet er echt mooi uit Karin! Je zegt wel dat het einde van je avontuur in zicht is, maar na het verzamelen van scriptiedata ben je toch mooi klaar voor 3 weken volop avonturen met een avontuurgenootje (ofja, zo klein is Iris nou ook weer niet) erbij! :)

    Ik kan niet wachten tot je weer terug bent om over Zuid-Afrika te horen, ik ben erg benieuwd wat je nog meer tegen gaat komen!


  • 24 April 2017 - 20:38

    Paps:

    Ohh valt wel mee, je hebt nog 1/3 tegoed hoor en dat worden de mooiste weken want dan heb je vakantie en kunnen jullie met z'n drieën de leukste dingen gaan doen. Dus nog effe gas erop en dan kan je straks genieten van het mooie dat nog komen gaat. Schitterende omgeving daar dat Golden Gate :-)
    De jeugd op de camping ziet die thee van jou eigenlijk niet zitten en denken dat het na een tijdje op de camping wel weer wijn en baccardi gaat worden ha ha!
    Groetjes Paps xxx

  • 26 April 2017 - 17:44

    Trudy:

    Hoi Karin. Veel succes met het laatste beetje studie. En heel veel plezier bij je rondreis door z-afrika. Geniet ervan, maar pas ook goed op jezelf. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karin

Actief sinds 22 Aug. 2011
Verslag gelezen: 1350
Totaal aantal bezoekers 31822

Voorgaande reizen:

01 Maart 2017 - 27 Mei 2017

Master Thesis in Zuid-Afrika

09 September 2012 - 31 Januari 2013

Stage in Valencia

25 Augustus 2011 - 30 Januari 2012

Studeren in Montpellier

Landen bezocht: